Punktene under er kompetansemålene for kunst og håndverk på 5., 6. og
7. trinn innenfor visuell kommunikasjon;
- bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
- benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
- skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger
- bruke egenskygge og slagskygge i tegning
- bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid
- lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
- fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
- sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger
Alle disse punktene kan innebære bruk av digitale verktøy,
hvilket igjen tilsier at en nødvendigvis må opparbeide seg digital kompetanse
innenfor dette feltet. I min egen bestrebelse i å lage en bildebok, nyttet jeg
meg av enkle redigeringsprogram innebygd i Iphonen og i
bilderedigeringsprogrammet på PCen. Det finnes imidlertid utallige
bilderedigeringsprogram tilgjengelig på nett, men kostnadsfrie Gimp blir ofte
brukt i skolesammenheng grunnet skolers ofte rigide budsjett.
Jeg benyttet meg av skyggelegging, enkel komposisjonstegning
med sentralpunkt for å tegne mine sider til bildeboka. Deretter brukte jeg telefonens
kamera for å ta bilder av dem. Bildene redigerte jeg for det meste på
telefonen, men også inne i PowerPoint. Her fremhevde jeg enkelte motiv ved å
velge ut utsnitt som jeg mente best ville vise hva som skulle bli kommunisert
til leserne.
Som en ser av kompetansemålene over, kunne liknende oppgave
blitt gitt på de gjeldende trinn. For at oppgaven skulle være annerledes og bedre
tilrettelagt for noe yngre elever, kunne en ha bedt dem om å lage alt digitalt,
der de både tegnet og redigerte inne på PCen. Unge mennesker liker godt arbeid
på digitale arenaer, og de fleste ville stille noenlunde likt i forhold til
tegnekompetanse. I tillegg vil mindre utførelsesalternativer/strategier, gjøre
dem tryggere på hva de har å forholde seg til. Videre kunne de muligens fått i
oppgave å legge til og utforme teksten, som enda et virkemiddel til å gi en
slags helhetlig stemning.
Når bildeboka deres var ferdig kunne de fått i oppgave å lage
arbeidstegninger, da gjerne av rom, hus og bygninger som kom frem av deres
tekst. Siste del av oppgaven ville da innebære å bygge modeller i riktig
målestokk for å gjøre deres arbeider mer knyttet opp mot det virkelige liv og
for å variere uttrykksmåte. Dette ville blitt en stor oppgave, så det måtte antakelig
blitt satt av iallfall tre måneders tid
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar