kunstoghåndverk

kunstoghåndverk

søndag 15. november 2015

Didaktikk i K&H – Visuell- og digitalkompetanse



Punktene under er kompetansemålene for kunst og håndverk på 5., 6. og 7. trinn innenfor visuell kommunikasjon;
  • bruke fargekontraster, forminsking og sentralperspektiv for å gi illusjon av rom i bilder både med og uten digitale verktøy
  • benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
  • skille mellom blanding av pigmentfarger og lysfarger
  • bruke egenskygge og slagskygge i tegning
  • bruke ulike grafiske teknikker i eget arbeid
  • lage tegneserier og redegjøre for sammenhenger mellom tegneserier og film
  • fotografere og manipulere bilder digitalt og reflektere over bruk av motiv og utsnitt
  • sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger     
 Hentet fra: http://www.udir.no/kl06/KHV1-01/Kompetansemaal?arst=372029323&kmsn=189205472
 
Alle disse punktene kan innebære bruk av digitale verktøy, hvilket igjen tilsier at en nødvendigvis må opparbeide seg digital kompetanse innenfor dette feltet. I min egen bestrebelse i å lage en bildebok, nyttet jeg meg av enkle redigeringsprogram innebygd i Iphonen og i bilderedigeringsprogrammet på PCen. Det finnes imidlertid utallige bilderedigeringsprogram tilgjengelig på nett, men kostnadsfrie Gimp blir ofte brukt i skolesammenheng grunnet skolers ofte rigide budsjett.

Jeg benyttet meg av skyggelegging, enkel komposisjonstegning med sentralpunkt for å tegne mine sider til bildeboka. Deretter brukte jeg telefonens kamera for å ta bilder av dem. Bildene redigerte jeg for det meste på telefonen, men også inne i PowerPoint. Her fremhevde jeg enkelte motiv ved å velge ut utsnitt som jeg mente best ville vise hva som skulle bli kommunisert til leserne.

Som en ser av kompetansemålene over, kunne liknende oppgave blitt gitt på de gjeldende trinn. For at oppgaven skulle være annerledes og bedre tilrettelagt for noe yngre elever, kunne en ha bedt dem om å lage alt digitalt, der de både tegnet og redigerte inne på PCen. Unge mennesker liker godt arbeid på digitale arenaer, og de fleste ville stille noenlunde likt i forhold til tegnekompetanse. I tillegg vil mindre utførelsesalternativer/strategier, gjøre dem tryggere på hva de har å forholde seg til. Videre kunne de muligens fått i oppgave å legge til og utforme teksten, som enda et virkemiddel til å gi en slags helhetlig stemning. 

Når bildeboka deres var ferdig kunne de fått i oppgave å lage arbeidstegninger, da gjerne av rom, hus og bygninger som kom frem av deres tekst. Siste del av oppgaven ville da innebære å bygge modeller i riktig målestokk for å gjøre deres arbeider mer knyttet opp mot det virkelige liv og for å variere uttrykksmåte. Dette ville blitt en stor oppgave, så det måtte antakelig blitt satt av iallfall tre måneders tid







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar